Arbejdsmetoder

Vi arbejder ud fra en blanding af den kognitive og narrative coaching samt med udgangspunkt i den positive psykologi og diverse motivationsteorier.

Når dit mindset skal genstartes og nye programmer skal lægges ind, er gensidig tiltro, respekt og en 100% støtte altafgørende.

Kognitiv adfærdsterapi

Kognitiv kommer af ordet kognition, som betyder tænkning eller erkendelse. Kognitiv terapi er en terapiform, som fokuserer på, hvad vi tænker om os selv og vore vanskeligheder. Kognitiv adfærdsterapi er således en terapiform, der tager udgangspunkt i vore tanker, idet de har stor betydning for, hvordan vi føler og handler. Terapien bygger på ideen om, at vores fortolkning af omverdenen påvirker vores adfærd, handlinger og følelser.

Kognitiv adfærdsterapi har fokus på, hvilke udfordringer du har her og nu, og hvordan du bedst kommer videre.

Kognitiv terapi tager udgangspunkt i det enkelte menneskes aktuelle situation, og hvilke tanker eller forestillingsbilleder, der udløser negative reaktioner. Vi lægger vægt på at finde alternative positive fortolkninger, som kan erstatte den tidligere fortolkning, der udløser de negative følelser.

Ofte kombineres hjælp til at tænke anderledes med hjælp til at handle anderledes. På den måde, oplever man gradvist at kunne mestre vanskelige situationer og får dermed mere positive tanker om sig selv.

De nye strategier og handlemåder indlæres typisk via øvelser, hvori man afprøver og træner nye metoder f.eks. til at skabe struktur, håndtere vrede, dele opgaver op i mindre dele eller til at opnå en god søvn. Med øvelserne ændres både adfærden og tænkningen, og gradvist vil de nye mere hensigtsmæssige handlemåder være dem, man automatisk benytter. Det er vigtigt, at disse nye måder at tænke og handle på afprøves i dagligdags situationer. I starten kan der være brug for vores tilstedeværelse og derefter får man ofte ”hjemmeopgaver” til at øve videre med på egen hånd.

Motivations faktor

Motivationspyramiden har sit empiriske og teoretiske udgangspunkt i læren om følelsesmæssig intelligens, den positive og kognitive psykologi, kendte motivationsteorier og den nyeste hjerneforskning. Motivationspyramiden skal forstås sådan, at vores evne til at optage ny læring og at håndtere forandringer er proportionalt stigende med, hvor højt vi befinder os i motivationspyramiden.

Der er tale om en metode, hvis styrke blandt andet er at bygge bro mellem det at vide (teori) og det at praktisere (praksis). Den består af et struktureret og gennemarbejdet forløb, som giver den enkelte person den indsigt og de værktøjer, der sætter dem i stand til selv at bevæge sig op ad i motivationspyramiden

Coaching

Coaching er en kommunikationsform, hvor coachen og den, der bliver coachet (fokuspersonen), indgår i et ligeværdigt samarbejde.

Coaching er en dynamisk samtaleform, det er ikke terapi, men en fremadrettet proces, hvor udgangspunktet altid vil være, at den, der bliver coachet, selv finder svaret på sine spørgsmål og løsningerne på sine problemer. Altså en hjælp til at opnå det, du ønsker. Vi har en grundlæggende tillid til, at du har det, der skal til for at nå dine mål.

Vi stiller spørgsmålene ud fra en strategi -og vores intuition, men det er dig, der har svarene! Som coaches er vi trænet i at hjælpe en person til at udvide sin synsvinkel fra at se begrænsninger til at se muligheder. Det kan f.eks. være ved at indarbejde nye vaner, nye måder at tænke på, at få sat ord på sine behov og værdier, og ikke mindst at opdage sine styrker og arbejde målrettet med at anvende dem optimalt.

Altså at hjælpe dig til at “flytte dig lidt eller rigtig meget”.

Typiske coaching emner kunne være:

  • din karriere
  • dit arbejde
  • dine præstationer
  • din motivation til at nå et mål
  • din selvtillid og dit selvværd
  • dine relationer
  • din trivsel
  • det, du kunne tænke dig!

Kognitiv coaching er ikke terapi

Terapi beskæftiger sig med nutid og fortid (årsagsbehandling) og benyttes, når ting i fortiden igen og igen spænder ben for dét du vil opnå. Selvfølgelig er det også fremadrettet i forhold til en ny og ønsket adfærd.

Kognitiv coaching beskæftiger sig med og er fokuseret på nutid og fremtid, og beskæftiger sig ikke med, hvad grunden til, at du endnu ikke er i mål, kan være. Det betyder ikke, at man ikke tager fortiden og erfaringer med i betragtning – men der er fokus på handling, frem mod dit mål.

Som vi ser det, er der en helt klar skillelinje. Og det er enkelt at holde grænsen.

Finder du ud af, at der ligger noget ubevidst og blokerer, så laver vi terapi – gør der ikke, så laver vi kognitiv coaching.

Illustration af forskellen på terapi og coaching:

Coachingens placering

Nedenstående skitse, kan måske bedre illustrere hvor kognitiv coaching befinder sig i forhold til de mange andre begreber der er i spil, når det handler om personlig (og faglig) udvikling.

Med ”magtfrit” menes der, at dén der coacher, ikke har nogen relation, magt eller myndighed over for fokuspersonen. Det er den relation vi har til vores fokuspersoner. Her kan de bare vælge en anden, hvis de synes vi er nogle ”klaphatte”.

Graden af, hvor meget ”magt” den der coacher har, på den der coaches, afgøres af – og om hvad – der kan coaches på.

Mens vi, med vores fokuspersoner, frit bevæger os mellem alle aspekter af fokuspersonens liv – så ville det være ledelsesmæssigt u-etisk, at gøre det samme ift. en medarbejder.

Derfor kan man stille spørgsmålstegn ved, om en chef eller overordnet kan coache sine medarbejdere… og det er derfor mange virksomheder vælger en ekstern coach eller konsulent. Men det forhindrer ikke, en veluddannet, engageret leder i, at have en coachende ledelsesstil eller i at bruge teknikkerne, når det er det rigtige at gøre.

Med ”spørgsmål” menes der, i hvor høj grad at samtalen beror på spørgsmål som redskab / teknik – frem for svar. God coaching er netop karakteriseret ved; at ”jeg har spørgsmålene – det er dig der har svarerne”.